Wat met ecocheques voor wie uit dienst is?

Bij de loonverwerking van december hebben we weer heel wat ecocheques besteld. Voor de werknemers die nog in dienst zijn, is de afgifte eenvoudig. Maar wat met zij die niet meer bij u werken?

Wat je van de wet moet

De collectieve arbeidsovereenkomst nr. 98 van 20 februari 2009 betreffende de ecocheques voorziet in een dubbele informatieverplichting voor werknemers die in de loop van de referteperiode uit dienst gaan. U moet hen op het ogenblik waarop ze het bedrijf verlaten, meer bepaald informeren over volgende elementen:
  • Op hoeveel cheques dat ze recht hebben;
  • Over het ogenblik waarop deze cheques beschikbaar zullen zijn.
Indien u dit op het moment van de uitdiensttreding nalaat begaat u een strafrechtelijke inbreuk.

En in de praktijk?

In de praktijk worden de cheques voor iemand die uit dienst gaat mee berekend en besteld wanneer ze voor de andere werknemers berekend en besteld worden.

U bent als werkgever verplicht ze af te leveren, de CAO98 voorziet echter geen modaliteiten rond de manier waarop. U mag hen aldus vragen om ze komen op te halen.

We kunnen u een model bezorgen waarmee u uw werknemers kunt verwittigen die intussen uit dienst gegaan zijn dat zij nog recht hebben op deze cheques en wanneer zij deze mogen komen afhalen.


Het model nodig? Mail ons eenvoudig:



Wat kon je nu ook al weer betalen met ecocheques?

Klik hier voor ons ander artikel!
Verf, ebikes, hoverboards,... Lees het artikel eenvoudig door door te klikken.

 

 

©HR2DAY 2019