Laat ons beginnen met het 'niet praten'. Wat als je niet uitlegt aan jouw medewerker wat er verbeterd kan worden?

 

Juist, dan gebeurt er niets.

Je hebt als het goed is jouw taakomschrijving goed uitgelegd, de onthaalbrochure goed overlopen, het arbeidsreglement nagelezen dus jouw medewerker zou moeten weten wat er van hem verwacht wordt. Zowel van kennis als attitude.

Maar stel nu dat jouw medewerker niet helemaal mee is met wat je van hem of haar verwacht, wat dan?
Heel simpel: praat met jouw medewerker.

We raden altijd aan om na de eerste drie maanden een eerste gesprek in te plannen, wanneer de medewerker vijf maanden anciënniteit heeft, plan je een tweede gesprek in. Moest je er de tijd voor kunnen nemen, is een gesprek om de twee maanden het ideaalst. Die gesprekken hoeven niet lang te duren he, je moet er wel voldoende tijd voor nemen wanneer je merkt dat er nu al zaken niet helemaal correct verlopen.

 

Lopen er al zaken mis na de derde week? Dan neem je de werknemer natuurlijk al even eerder apart he.

Let wel goed op de 'toon' waarop je de medewerker aanspreekt. Afhankelijk van het doel van jouw gesprek, neem je best een bepaalde toon aan. 

 

 

Hulp nodig? 
We helpen je graag ook bij dergelijke gesprekken.
We weten dat dit geen gemakkelijke gesprekken zijn, dus alle hulp kan welkom zijn.


Wist je dat we regelmatig opleidingen en infosessies organiseren?

 

 

©HR2DAY 2019